غیر بهشتی ها

سمی به نام سیب زمینی

🏴‍☠ تا قبل از کشف قاره آمریکا در اواخر قرن پانزدهم میلادی خیلی از خوراکی‌های معروف امروزی از جمله ذرت، سیب زمینی، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، بادام زمینی، آناناس و کاکائو در کل دنیای اون روزگار یعنی در آسیا و آفریقا و اروپا اصلا وجود نداشتن. بعد از کشف سرزمین‌های مختلف قاره آمریکا از کانادا تا برزیل و شیلی و مکزیک و غیره، انواع جدیدی از خوراکی‌ها توسط استعمارگران اروپایی به ویژه اسپانیایی‌ها به تدریج به اروپا و از اونجا به سراسر جهان برده شد و غذاها و ذائقه‌های جدید شکل گرفت.
🥔 در این بین گوجه فرنگی و سیب زمینی دیرتر و در دوره قاجار به سفره ایرانیها رسیدن. ماجرای ورود سیب زمینی به ایران که به قول اعتمادالسلطنه در دوره قاجار «غذای توانگر و درویش» بود این گونه روایت میشه که سر جان ملکم دیپلمات انگلیسی و اولین کسی بود که سیب زمینی را به ایران آورد و آن را به فتحعلی شاه تقدیم کرد، به همین دلیل مردم اون زمان سیب زمینی رو «آلوی ملکم» نامیدند و هنوز هم در برخی مناطق جنوبی ایران به اون میگویند آلو. اولین محلی در ایران که در اون سیب زمینی کاشته شد روستای پشند در استان البرز فعلی بوده به این علت همچنان سیب زمینی پشندی در ایران معروفه.
این روایت احتمالاً از خاطره تاریخی اعتمادالسلطنه درباره سیب زمینی برگرفته شده روایت دیگه اینه که سیب زمینی از طریق روسیه به آذربایجان ایران و از اونجا به سایر شهرها رسید و احتمالاً توسط ویلیام کورمیک طبیب انگلیسی عباس میرزا به درباریان قاجار معرفی شد و عباس میرزا هم کشت اون را در ایران رواج داد. سیب زمینی سالانه قربانی‌های زیادی میگیره ولی متأسفانه افراد زیادی از ضررهای اون خبر ندارن و به صرف اینکه خوشمزست مصرف میکنن. خوراکی‌های وارد شده خصوصاً از اروپا و آمریکا غالبا دستکاری شدن و طبیعی نیستن برخی هم گرچه دستکاری نشدن اما با طبع انسان سازگار نیستن.
⚠️ از نظر طب طبیعی سیب زمینی دارای طبع بلغم خشکه و به شدت برای سلامتی مضره و باعث بروز مشکلات زنانه به ویژه بیماریهای رحم ضعیف شدن معده، ایجاد انواع کیست یا توده و غیره می‌شه. دانشمندان از سال ۲۰۰۲ ماده بسیار سمی به نام «آکریلامید» رو کشف کردن که به ویژه در سیب زمینی سرخ کرده و چیپس به وفور یافت میشه.
🥴 ماده سمی آکریلامید موجود در سیب زمینی سرخ کرده و چیپس با تضعیف سیستم ایمنی، ابتلا به بیماری‌های عفونی و سرطان رو افزایش میده. عوارض عصبی این سم شامل اختلال در هوشیاری ضعف، تحریک پذیری و تغییرات رفتاری و غیره هست. اختلالات باروری مثل تغییر در رفتارهای جنسی ناباروری و سقط، تحریک و قرمزی پوست و همچنین قرمزی چشم‌ها و عفونت‌های چشمی از دیگر عوارض آکریلامیده «آکریلامید» در مقایسه با سایر مواد سمی شناخته شده در مواد غذایی میتونه صدها برابر خطرناک‌تر باشه.

برای خرید محصولات سالم و بهشتی به فروشگاه احلی سری بزنید.
احلیٰ، رسم بهشت…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =