خلقت شناسی

باد و کارکردهای آن در خلقت شناسی و طب اسلامی

باد یکی از ارکان و طبایع اصلی در طب اسلامی است که کارکردهای فراوانی دارد. که متاسفانه در طب اسلامی رایج و طب سنتی به آن توجهی نمی شود در حالیکه از نظر طب اصیل اسلامی، ریح پادشاه طبایع و تنظیم کننده طبیعت و بدن است.

در روایت ذیل، امام صادق ع برخی از کارکردهای باد را بر می شمرد.

امام صادق ع:
و همين نسیم كه او را هوا مى‏نامند بس است براى عبرت تو اگر تفكّر كنى در مصالح آن، به درستى كه حیات بدن‏ها به آن است كه در جوف، استنشاقش سبب زندگى است و از خارج مباشرتش بدن را به اصلاح مى‏آورد و صداها را از راه‏هاى دور حامل مى‏شود و می رساند و بوهاى خوش را به شامه مى‏رساند.

نمى بينى كه از هر طرف كه باد از آن طرف می آيد بوى خوش و صدا از آن طرف بيشتر مى‏رسد و حامل اين سرما و گرما كه هر يك موجب صلاح عالمند هوا است و بادها كه مى‏وزد و هوا حادث مى‏شود. باد باعث ترويح و راحتی بدن‏ها است و ابرها را از موضعى به موضعى می ‏برد و بر يك ديگر می ‏چسباند كه همه افق را فرا گيرد و بعد از باران باد ابر را از هم مى‏پاشد

و درخت‏ها را آبستن مى‏گرداند و آب‏ها را سرد مى‏كند و كشتى‏ها را جارى مى‏سازد و طعام‏ها و ميوه‏ها را لطيف مى‏گرداند و آتش را مى‏افروزد و چيزهاى تر را مانند جامه و غير آن را خشك مى‏كند. مجملًا حيات اشياء به باد است و اگر باد نمى‏بود گياه‏ها پژمرده مى‏شدند و حيوانات مى‏مردند و چيزها گرم و فاسد مى‏شدند.
(توحید مفضل)

طبق این روایت حیات و زندگی انسان وابسته به هوا و باد است. باد همان حرکت هوا و هوای تازه است. باد هم در درون بدن انسان وجود دارد و سبب حیات و بقای انسان است و هم در بیرون فواید بسیاری دارد از جمله انتقال صدا و بو. صدا، بو و به صورت کلی همه امواج از جنس باد هستند و در بستر باد نیز حرکت کرده و منتقل می شوند. باد همچنین هوای تازه که گرما و سرما را با خود دارد را پدید می آورد. باد محصول جابجایی سرما و گرما نیست بلکه سرما و گرما محصول باد و حرکت هوا است. باد با ایجاد هوای تازه، سرما و گرما را پدید می آورد.

برای اطلاعات کامل تر درباره مزاج شناسی و خلقت شناسی در دوره طب اسلامی احلی شرکت کنید.
احلیٰ، رسم بهشت…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 10 =