محصولات طبیعی احلی

 

    محصولات طبیعی یا ارگانیک؟

احتمالا به دلیل اهمیت به سلامت خود در مورد محصولات طبیعی و ارگانیک تحقیقاتی کرده اید. به دلیل استقبال مردم از این محصولات عرضه آنها نیز گسترش یافته است. اما آیا هر آنچه در بازار به نام محصول طبیعی یا ارگانیک عرضه می شود منجر به سلامتی شما می گردد؟ فارغ از وجود تقلب در این بازار که چندان هم کم نیست، حتی آنهایی که صادقانه در این بازار فعالیت می کنند نیز ممکن است محصولاتی عرضه کنند که منجر به سلامتی مصرف کننده نشود و این به دلیل فقدان علم کافی درباره محصولات طبیعی است.

اولا محصولات طبیعی با ارگانیک متفاوت است. عموم مردم به اشتباه تصور می‌کنند که تفاوتی بین محصولات طبیعی و ارگانیک وجود ندارد. غذاهای ارگانیک به غذاهایی اشاره دارد که تولید، فرآوری و مدیریت آن‌ها با استفاده از روش های ارگانیک تعریف شده توسط نهادهای گواهی کننده ای مانند سازمان کشاورزی ایالات متحده امریکا (USDA) تولید می‌شوند. محصولات ارگانیک عمدتاً به‌صورت مستقیم یا غیر مستقیم تحت نظارت سازمانهای جهانی هستند و فرآیند پرورش و استانداردهای آن‌ها توسط این نهادها تعریف می‌شود. محصولات ارگانیک‌ لایه‌ای از طبیعی بودن دارند نه اینکه اصالتا طبیعی باشند. محصولات ارگانیک ظاهرا طبیعی هستند اما در باطن ممکن است دستکاریهای مختلفی در آن‌ها صورت گرفته باشد که از نظر سازمانهای جهانی مورد تأیید باشند. تجربه تاریخی نشان داده آنچه تحت کنترل و نظارت سازمانهای جهانی باشد غالباً دارای ایراد و اشکال است لذا وجود سازمانهای جهانی جهت تأیید محصولات ارگانیک خود دلیلی بر عدم اطمینان کامل به این محصولات است.

محصولات طبیعی، محصولاتی هستند که ریشه در طبیعت دارند. بذر گیاهان و فرآیند کاشت، داشت و برداشت آن‌ها کاملاً اصیل و بدون هرگونه دست‌کاری است. نژاد حیوانات و محصولات دامی نیز کاملاً اصیل و به دور از هر گونه دست‌کاری بشری است. محصولات ارگانیک بدیل و بدل محصولات طبیعی اصیل است که تنها برخی ظواهر محصولات طبیعی را داراست و ممکن است فاقد اصالت بوده و یا با طبع و طبیعت انسان سازگار نباشد.

بنابراین محصولات طبیعی نسبت به ارگانیک این مزایا را دارا هستند؛ 1. کاملاً اصیل و به دور از هر گونه دست‌کاری و اصلاح هستند. 2. با طبع و طبیعت انسان کاملاً سازگارند. فعالان حوزه محصولات ارگانیک اساسا درکی از مفهوم طبع و طبیعت ندارند لذا تنها برخی فرآیندهای ظاهری تولید محصولات را مدنظر قرار می دهند لذا محصولات طبیعی از نظر سلامت و سازگاری با جسم و روح انسان فراتر از محصولات ارگانیک است.

ثانیا شناخت محصولات طبیعی نیاز به علم طبع شناسی و طبیعت شناسی دارد. بدون این علم نمی توان درباره این محصولات اظهار نظر کرد. مدعیان محصولات طبیعی در صورتی که بر علم طبع شناسی مسلط نباشند دچار خطاهای گسترده خواهند شد.

 

    انواع محصولات غیرطبیعی

تغییرات محصولات در چند سطح قابل دسته بندی است؛

  1. استفاده از مواد  و فرآیندهای غیر طبیعی در کشت، داشت و برداشت محصولات و همچنین پرورش دام، طیور و سایر حوزه‌های مرتبط با تغذیه همچون فرآوری و سایر بخشهای صنایع غذایی. استفاده از کود شیمیایی در تولید محصولات تا طعم دهنده های غیر طبیعی از این قبیل اند. این سطح دوری از طبیعت تقریباً تمام صنایع غذایی و محصولات مختلف را در بر گرفته و کمتر می‌توان محصول کاملاً طبیعی پیدا کرد. این سطح از تغییر را می توان عارضی دانست گرچه در بلند مدت جوهر محصولات را نیز دچار تغییر می‌کند.
  2. اصلاح بذر گیاهان یا اصلاح نژاد دام که خود گیاه یا دام را تغییر می‌دهد. این سطح از تغییر طبیعت نیز بیش از نیمی از محصولات را در بر گرفته و یافتن بذر و نژاد طبیعی سخت و دشوار شده است. این نوع تغییر فراتر از تغییر سطحی و عارضی و در سطح جوهر محصولات و غیر قابل بازگشت است. این اصلاحات گرچه در جوهر محصولات است اما همچون تغییرات ژنتیکی در محصولات تراریخته بنیادین نیست. البته این تغییرات علی الظاهر نتایج مفیدی در بر دارد اما در حقیقت مضرات آن بسیار بیش از فوایدش است.
  3. تغییرات ژنتیکی که مواد مختلف را به‌صورت اساسی تغییر می دهند و به نام تراریخته معروف هستند. این نوع محصولات نیز در حال گسترش اند که در صورت ترویج عمومی باید با سلامتی خداحافظی کرد.

 

    محصولات طبیعی احلی

با توجه به مبانی فوق ما به دنبال ارائه بهترین محصولات به شما عزیزان هستیم. گرچه یافتن محصولات کاملا طبیعی سخت و دشوار است اما با جستجو در مناطق بکر و دورافتاده در گوشه و کنار کشور این زحمت ها را به جان خریده ایم تا با احیای این محصولات سبک زندگی سالم را برای مردم عزیز به ارمغان آوریم. در کنار عرضه محصولات، تشویق و ترغیب کشاورزان و تولیدکنندگان به تولید محصولات طبیعی را هم در دستور کار داریم تا به تدریج با گسترش بازار این محصولات، دسترسی مردم نیز آسان تر شود.

از تفاوتهای طب سنتی و اسلامی تأکید طب اسلامی بر بهشتی بودن غذاها و داروهاست. طب سنتی صرفا طبیعی بودن را مدنظر دارد در حالی که بهشتی بودن برای طب اسلامی موضوعیت دارد. بر همین مبنا مجموعه احلی کیفیت محصولاتی که عرضه می کند را به سه دسته زیر تقسیم می نماید:

  • کیفیت بهشتی: بهشتی بودن محصول به علاوه اصالت و طبیعی بودن بذر
  • کیفیت طبیعی: اصالت و طبیعی بودن محصول و عدم تأیید روایی همچون کنجد
  • کیفیت نیمه طبیعی: تأیید اصل محصول و شک در طبیعی بودن محصول مثلا نخود بازاری

عرضه محصولات در سه کیفیت، اقتضای جامعه امروز است تا به تدریج با مدیریت سفره مردم محصولات کاملا بهشتی جایگزین سایر محصولات شود. البته اندکی خطا (20 درصد) در تعیین کیفیت محصولات نیز وجود دارد که گریزی از آن نیست اما باید به تدریج سطح دقت را افزایش داد.

 

    احــلی؛ رسم بهشت…