مزاج شناسی

تحلیل مزاج‌شناسانه عصبانیت

😡 یکی از نکات بسیار مهم در روانشناسی مزاج مبحث مربوط به عصبانیته. به طور عمومی ما دو نوع عصبانیت داریم: عصبانیت گرم و عصبانیت سرد.

🤬 عصبانیت گرم معمولاً در آقایون اتفاق میفته و ناشی از افزایش حرارت خون یا مغزه و از نظر طبعی هم عصبانیت گرم معمولاً ناشی از غلبه صفراس.

🙍🏻‍♂ نوع دیگه‌ای از عصبانیت هم هست که بهش میگن عصبانیت سرد که در واقع یک نوع ترش‌روییه. این نوع عصبانیت معمولا در خانم‌ها شایعه و به صورت غر زدن و شکایت از مسائل مختلف خودش رو نشون میده. این نوع عصبانیت علتش ضعف دم و ریحه، یعنی خون کافی به مغز نمیرسه و به همین علت این حالت پیش میاد. یکی از دلایل اختلالات خلقی خانم.ها در ایام قاعدگی هم همین مورده.

🤯 از نظر روانشناسی یکی از راه‌هایی که میشه به تفاوت این دو نوع عصبانیت پی برد اینه که در نوع اول یا گرم وقتی فرد عصبانی میشه خشمش رو بروز میده و این توانایی رو هم داره که بخواد به دیگران آسیب وارد کنه ولی در حالت دوم عصبانیت فقط در حد حرف و غر زدنه و فرد اصلا توانایی اینو نداره که خشمش رو به مرحله عمل برسونه. تفاوت بین این دو نوع عصبانیت بسیار مهمه و توجه به این نکته ضروریه که طبع بیماری‌های مختلف رو درست تشخیص بدیم.

❌❌ بعضاً دیده شده اساتید مختلف برای درمان عصبانیت‌های مختلف درمان‌های ثابتی ارائه میدن مثلاً فرد در اثر ضعف دم حالت ترشرویی داره ولی صفرابرهای مختلف یا سرکه تجویز میکنن که باعث میشه حال فرد بدتر بشه، در حالیکه در این موارد باید با تجویز خونسازها دم و ریح رو در بیمار تقویت کرد.

برای اطلاعات کامل تر درباره مزاج شناسی و خلقت شناسی در دوره طب اسلامی احلی شرکت کنید.
احلیٰ، رسم بهشت…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =