درباره احلی کلینیک

عصر جدید، عصر سردرگمی، آشوب، بحران و در یک کلام عصر بی‌قراری است. دنیای مدرن از یک سو با دستاوردهای فریبای تکنولوژیک بشریت را به هیجان آورده و شور و نشاط را در جامعه جاری ساخته اما همزمان پوچی، بی هویتی و افسردگی را نیز گسترش داده است. جامعه بشری دچار دوقطبی شدیدی گشته؛ شیدایی ناشی از دستاوردهای تکنولوژیک و افسردگی ناشی از دوری طبیعت. بشر برای فرار از افسردگی به شیدایی پناه می برد غافل از اینکه ریشه افسردگی در شیدایی است و محصول آمد و شد بین این دو بی‌قراری است. بی قراری ویژگی بارز عصر جدید است؛ بی قراری در تفکر، فرهنگ، سبک زندگی و تمدن.

 بشر امروز بی قرار و سردرگم است و راه برون رفت از آن را نیز نمی داند. تخصص گرایی هم  بر این سردرگمی دامن زده است. متخصصین، کلاف سردرگم حیات بشری را از زوایه تخصص خود می نگرند لذا یارای گره گشایی ندارند. تمامی ابعاد حیات بشری در هم تنیده است بنابراین نمی توان با نگاه تخصصی صرف آنها را تحلیل و بررسی کرد.

تنها با بینش تمدنی می توان درک درستی از مسائل درهم تنیده زندگی بشری به ویژه در عصر حاضر داشت. ضرورت بینش تمدنی در تحلیل سبک زندگی حاضر نسبت به گذشته بسیار بیشتر است زیرا که جامعه امروز تلفیقی از سنت و مدرنیته است که خود سنت نیز سنت دینی و سنت ملی را شامل می شود.

عامل اصلی به هم ریختگی سبک زندگی و سردرگمی و بی قراری بشر نیز مدرنیته است. مدرنیته علی‌رغم برخی دستاوردهای به ظاهر مطلوبش، با تمام قوا به مبارزه با باورها، اعتقادات، فرهنگ و سبک زندگی جوامع مختلف برخاسته است. میدان اصلی مبارزه هم عرصه سبک زندگی است و به همین دلیل آشفتگی و بی‌قراری در ذات تمدن مدرن وجود دارد. سبک زندگی میوه درخت تمدن غرب است. بنابراین نمود همه ابعاد فکری، فرهنگی و تکنولوژیک تمدن مدرن در سبک زندگی متجلی است.

سبک زندگی یک حوزه تخصصی نیست. در سبک زندگی عناصر و مؤلفه های مختلف روانشناختی، جامعه شناختی، اقتصادی، بهداشتی، تکنولوژیک و غیره در هم آمیخته‌اند. هیچ تخصصی به تنهایی نمی تواتند حقیقت سبک زندگی و نحوه ارتباط مؤلفه های آن را به درستی درک کند. بنابراین جامع‌نگری یا همان بینش تمدنی لازمه اصلی شناخت سبک زندگی مدرن است.

علاوه بر جامع‌نگری، زمانه شناسی نیز الزام مهم دیگر شناخت مسائل عصر جدید است. زمانه شناسی یعنی درک تغییرات دنیای مدرن و نسبت آنها با دین و همچنین سنتهای ملی. بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی در حوزه سبک زندگی ریشه در مدرنیته دارند و راه حل نیز شناخت دقیق مدرنیته و مبادی  و مبانی آن است. بدون شناخت جامع و متقن مدرنیته نمی توان مواجهه درستی نیز با آن داشت.

 «کلینیک مشاوره سبک زندگی احلی» که ذیل اندیشکده تصریف تأسیس گشته بر آن است تا بر پایه پژوهشهای علمی گسترده و همچنین بینش تمدنی، قدمی در راستای اصلاح سبک زندگی و رفع و تقلیل بحرانها و مشکلات مختلف این عرصه بردارد ان شاءالله.

فعالیتهای مشاوره شامل موارد زیر است:

  • مشاوره سبک زندگی در حوزه سلامت جسم (تغذیه، بهداشت و …)
  • مشاوره سبک زندگی در حوزه سلامت روح (فردی، خانوادگی، سازمانی و …)

البته در عمل دو نوع مشاوره فوق در هم تنیده اند و اساسا ویژگی مشاوره سبک زندگی احلی عدم انفکاک بین جسم و روح است.  غالب مداخلات متخصصین علوم مدرن هم در بعد جسمی و هم روحی از جنس مسکن و آرام‌بخش موقت است نه درمان ریشه‌ای و قطعی در حالی که  مشاوره های مرکز مبتنی بر ریشه‌یابی دقیق و درمان ریشه‌ای مشکلات و اختلالات است. درمان ریشه ای هم یعنی توجه به سبک زندگی به عنوان مفهوم محوری در حیات بشری. با اصلاح درست سبک زندگی هم در بعد جسمی (تغذیه، بهداشت و …) و هم بعد روحی- روانی و رفتاری- اجتماعی مسائل و مشکلات به صورت ریشه‌ای و قطعی حل خواهند شد.

البته اقتضای زندگی در عالم مدرن دوری از سبک زندگی اصیل و سالم است اما می توان در حوزه های راهبردی با شناخت صحیح تا حد معقول آن را مدیریت و کنترل کرد. از زمانی که سبک زندگی جامعه دچار تغییرات اساسی شده انواع بیماری های جسمی و روحی نیز گسترش یافته بنابراین درمان را باید در اصلاح سبک زندگی جست. البته در زمینه اصلاح سبک زندگی ادعاهای زیادی مطرح است اما بسیاری از آنها هیچ پشتوانه علمی نداشته و از اتقان کافی برخوردار نیستند در حالی که سعی مرکز بر آن است تا با ابتنای بر پژوهشهای گسترده و بنیادین دارای حداقل خطا باشد ان شاءالله.

ویژگی های اصلی مشاوره سبک زندگی احلی

  1. نگاه جامع به سبک زندگی مبتنی بر بینش تمدنی

سبک زندگی متأثر از مولفه های گوناگونی است که علاوه بر شناخت تک تک آنها باید برهم کنش و تأثیر آنها بر یکدیگر نیز مدنظر باشد. نگاه جامع به سبک زندگی باید مبتنی بر بینش تمدنی و فراتخصصی باشد.

  2. زمانه شناسی و شناخت جامع مدرنیته

مدرنیته علت العلل بحرانهای عصر جدید است. مدرنیته سبک زندگی جدیدی را با خود به همراه آورده و هر روز مسئله و چالش جدیدی را در جوامع پدید می آورد. تعیین سبک زندگی متناسب با اقتضائات مدرنیته به گونه ای که حداقل آسیب را داشته باشد مهم ترین مسئله در عصر حاضر است. همانگونه که از مدرنیته گریزی نیست از بحرانهایش نیز گریزی نیست اما می توان آنها را تا حدودی مدیریت کرد و به حداقل کاهش داد.

  3. توجه به درهم تنیدگی بعد جسمی و روحی

علاوه بر توجه به درهم تنیدگی مؤلفه های مختلف سبک زندگی بر یکدیگر، جسم و روح نیز ارتباط وثیق دارند. جسم، چادر روح است که آن را در برگرفته است لذا روح در حصار جسم عمل می کند بنابراین نباید آنها را منفک از هم دانست. این اصل خود را در درمان بیماریهای مختلف جسمی و روحی نشان می دهد. بسیاری از بیماری های روحی ریشه در بیماری های جسمی دارند و بالعکس لذا درمان هم باید مبتنی بر این نگاه باشد.

  4. قلب محوری به جای ذهن محوری

روان‌شناسی  مدرن اصالت را با ذهن می داند و هرگونه تغییری را از دریچه ذهن دنبال می کند در حالی که در نگاه دینی قلب محور وجود انسان است و تمامی اعضا و جوارح انسان تحت رهبری قلب عمل می کنند. لذا در سبک زندگی نیز قلب محوریت دارد و همه مشاوره ها باید بر مبنای محوریت قلب صورت گیرد. قلب در معنای حقیقی تنها جایگاه احساسات نیست بلکه جمیع خصوصیات انسانی از احساسات و عواطف تا عقلانیت و تفکر از قلب نشأت می گیرد. نمود و بروز این اصل در مشاوره مثلا بدین گونه است که نباید منطق واحد و خشک را در تعاملات مختلف مبنا قرار داد بلکه باید حب و بغض ها و جهت گیری قلوب را مبنا قرار داد یا لازمه تغییر ذهنیت، انقلاب قلوب و حب و بغض هاست.

  5. ابتنای مشاوره بر مفهوم طبع (انسان شناسی طبیعی)

عالم خلقت عالم طبع و طبیعت است و هیچ پدیده ای فارغ از مفهوم طبع یا مزاج نیست. کلیه مخلوقات و پدیده ها حتی اخلاق و رفتار نیز داری طبع و مزاج است. طبع، پدیده ای بنیادین در انسان شناسی است لذا محوریت مشاوره‌ها بر این مبنا خواهد بود. طب طبیعی و روان‌شناسی طبیعی، انسان را به صورت طبیعی مورد بررسی قرار داده و بر این مبنا درمان می کنند.

  6. توجه به عوامل محیطی فراطبیعی

علاوه بر عوامل محیطی طبیعی برخی عوامل فراطبیعی نیز بر انسان اثر دارند. مهم ترین این عوامل عبارتند از : 1. شیطان و جن که به صورت وسوسه یا تماس و ارتباط مستقیم بر انسان اثر می گذارند. 2. سحر و جادو 3. چشم زخم 4. کواکب و نجوم که در سعادت و نحوست ایام و به تبع آن اعمال انسان مؤثرند.

22.png

ویژگیهای اصلی مشاوره سبک زندگی احلی

 

انواع خدمات

مرکز سعی دارد کلیه خدمات اصلی سبک زندگی را به صورت یکپارچه ارائه دهد. این خدمات شامل موارد زیر است:

  1. مشاوره حضوری در مسائل مختلف جسمی و روحی
  2. دوره های آموزش تخصصی و کادرسازی در زمینه سبک زندگی
  3. دوره های آموزش عمومی سبک زندگی
  4. گفتمان سازی در فضای مجازی

 خدمت اصلی مرکز، مشاوره است و سایر فعالیتها حول آن تعریف می شوند. کلیه مشاوره ها داری دو بعد اصلی است؛ درون فردی و برون فردی.  بعد درون فردی شامل ابعاد جسمی و روحی است و همچنین بعد برون فردی نیز شامل ابعاد اجتماعی و محیطی است. در بعد درون فردی، جسم و روح در هم تنیده درنظر گرفته می شود لذا کلیه مشکلات و اختلالات جسمی، روحی، خلقی و رفتاری باید همزمان درمان شوند. علاوه بر این بعد برون فردی یعنی جامعه و همچنین محیط زندگی همچون محیط شهر و محیط کار و غیره نیز بر انسان اثرات گسترده ای دارد و تمامی این مؤلفه ها و عناصر در مشاوره مدنظر قرار می گیرد.

44.png

ورود به احلی کلینیک